2theloo maakt nog geen winst

Toiletwinkelketen 2theloo heeft sinds zijn oprichting in 2011 nog geen zwarte cijfers geschreven. “Vanaf volgend jaar zijn de meeste toiletten afbetaald en gaan ze renderen”, zegt medeoprichter Almar Holtz in de Volkskrant.

2theloo houdt de kosten laag door met tankstations en winkelcentra af te spreken dat zowel de vijftig eurocent per bezoek als de circa honderdduizend euro aan bouwkosten gedeeld worden. 2theloo krijgt de tijd om het voorgeschoten bedrag terug te betalen via het entreegeld, zodat het niet voor iedere nieuwe vestiging een lening af hoeft te sluiten bij de bank. Bij gemiddeld duizend bezoekers per dag, doet de formule daar volgens Holtz zo'n zevenhonderd dagen over. Dit model verklaart volgens hem waarom 2theloo nog altijd niet winstgevend is.

2theloo sloot vorig jaar zijn eerste vestiging in de Kalverstraat, omdat die niet rendabel werd. “Met hooguit honderd bezoeken per dag konden we nooit de duizend euro huur per dag betalen.” De keten is inmiddels voorzichtig met openen van eigen zaken in winkelstraten. Klanten lopen volgens Holtz eerder 2theloo binnen waar ze de aanwezigheid van openbare toiletten gewend zijn, zoals bij een tankstation of in een winkelcentrum.

De toiletwinkelketen beschikt inmiddels over zo’n tweehonderd filialen in winkelcentra, benzine- en treinstations en andere hightrafficlocaties in veertien landen. 2theloo kan in het aantal vestigingen uitgroeien tot de grootste retailer ter wereld, zei Holtz onlangs al tegenover Het Parool. “Starbucks, Burger King, noem maar op, alle grote jongens willen met ons praten.”

De retailer tekende onlangs een overeenkomst met de Franse spoorwegen om tussen 2015 en 2017 ten minste 44 vestigingen in de grootste treinstations te openen. De omzet en de winst van het bedrijf kan volgens Holtz verder groeien door een uitbreiding in nog niet aangeboorde markten, zoals Noord-Amerika en Chili. Dankzij een recente kapitaalinjectie van investeringsmaatschappij Avedon Capital en een samenwerking met Shell denkt hij binnen drie tot vijf jaar over 2.500 vestigingen te kunnen beschikken.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!