Optiekconcern GrandVision verwacht dat een aantal van zijn winkelmerken verdwijnt door een consolidatie. “Uit de samenvoeging van verschillende ketens is veel synergie te halen”, zegt ceo Theo Kiesselbach van GrandVision in Het Financieele Dagblad.
Eigenaar HAL Investments brengt GrandVision volgens ingewijden medio februari naar de beurs in Amsterdam. GrandVision is het moederconcern van onder meer Pearle, Eye Wish Opticiens en Het Huis en nog dertig andere merken in 43 landen. Een beursgang verschaft de voor het winkelpubliek onbekende onderneming meer zichtbaarheid, aldus Kiesselbach. “Het is niet ondenkbaar dat we van GrandVision zelf een winkelmerk maken.”
Daarnaast heeft het concern dankzij een beursgang snel toegang tot de kapitaalmarkt ‘als er een keer iets heel groots voorbij komt als mogelijke acquisitie’. GrandVision zet volgens de ceo de komende jaren met zijn groeistrategie in op het feit dat de markt voor oogzorg enorm gefragmenteerd is. Naast acquisities wil het concern zelfstandige opticiens als franchisers aan zich verbinden. “Momenteel bestaat nog circa veertig procent van de markt uit zelfstandige opticiens.”
De beursgang van GrandVision levert naar verwachting circa één miljard euro op. Het concern is wereldwijd met in totaal 4900 winkels actief, waarvan er ruim vijfhonderd vestigingen in Nederland gevestigd zijn.
GrandVision voorziet samenvoeging optiekketens
Gepubliceerd op 13 januari 2015 om 15:46
Reacties 0