Jumbo opende vandaag in Woerden zijn vijfhonderdste supermarkt en stoomt op dezelfde dag door met nog twee winkelopeningen. Algemeen directeur Frits van Eerd en formuledirecteur Colette van Eerd waren in Woerden aanwezig, zoals er altijd een familielid bij een winkelopening is.
Beeld: Leo van Sister
Daarmee benadrukt de supermarktketen namelijk zijn imago van een gezellig familiebedrijf. Dat spreekt klanten aan en is strategietechnisch net zo interessant. De familie heeft 85 procent van de aandelen van de onderneming in handen en kan door die structuur genoegen nemen met lagere marges dan andere supermarktketens. Ter vergelijking: de ebitda-marge van Albert Heijn lag in 2013 op 5,4 procent, terwijl Jumbo het op twee procent houdt.
Beeld: Leo van Sister
Naast de opening in Woerden openen vandaag nog twee winkels in Breda en Alkmaar. Jumbo opende zijn eerste winkel op 24 maart 1983 in Den Bosch. Door de overname van Super de Boer in 2009 en van C1000 in 2012 is de organisatie ineens uitgegroeid door de tweede supermarktketen van ons land.
Bij die overnames maakte Jumbo slim gebruik van een kredietlijn van de overheid, zo bleek onlangs. De helft van de geleende 150 miljoen euro viel daardoor onder staatsgarantie. Andere belangstellenden kenden die zogenoemde Garantie Ondernemersfinanciering niet. “Het verklaart voor mij nu hoe Jumbo toen in staat is geweest negenhonderd miljoen euro op te hoesten voor C1000”, aldus een betrokkene van destijds ietwat beteuterd.
Beeld: Leo van Sister
Met gemiddeld drie tot vier winkelopeningen per week verloopt de integratie met C1000-vestigingen naar eigen zeggen volgens plan. Medio dit jaar moeten alle rode winkels zijn omgebouwd naar gele. Door de ombouwoperatie zag Jumbo zijn marktaandeel vorig jaar doorgroeien naar veertien procent, een plus van 2,8 procent. Het gezamenlijke marktaandeel van Jumbo en C1000 liep volgens de keten zelf terug van 20,1 naar twintig procent. Op omzetgebied verwacht Jumbo voor 2015 ‘normale groei’ omdat de ombouw dan afgerond is. De autonome groei van het concern kwam in 2014 uit op anderhalf procent met een bedrijfsresultaat van tussen de 250 en 255 miljoen euro.
Naast zijn supermarkten heeft Jumbo twee Foodmarkten. “Voor ons is dit het startschot voor de verdere uitrol van het concept”, beloofde Colette van Eerd eind 2014 bij de opening van de vestiging in Amsterdam. Het aantal Foodmarkten ligt binnen vijf jaar op een stuk of tien, zo is de ambitie.
Beeld: Leo van Sister
Met zijn Foodmarkten profiteert Jumbo gelijk van de opmars van concepten die consumenten een zogenoemde ultraversbeleving bieden. Die gaan volgens experts namelijk omzet van de traditionele supermarkten wegknabbelen. De Foodmarkten en Valk Versmarkten van ons land domineren binnen vijf tot tien jaar de foodmarkt, voorspelt directeur Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut.
Dat zag Jumbo natuurlijk allang aan komen. Daarom vindt de uitrol van de Jumbo Foodmarkten ook plaats terwijl de ombouw van C1000-vestigingen nog in volle gang is. Financieel directeur Ton van Veen zei bij de opening van de Amsterdamse Foodmarkt niet voor niets: “Het grote gevaar is dat we door die ombouwoperatie vijf jaar lang vergeten naar buiten te kijken. Daar moet je voor waken als je leidend wil blijven.”
Vijf keer de vijfhonderdste Jumbo
Gepubliceerd op 21 januari 2015 om 12:27
Reacties 0