V&D vraagt om vier huurvrije maanden

V&D wil dat verhuurders van zijn winkelpanden meebetalen aan de herstructurering van de warenhuisketen. Zo wil V&D over de komende vier maanden geen huur betalen en met een lagere omzethuur werken. Dat blijkt uit een brief die naar alle vastgoedeigenaren is verzonden en in handen is van de Volkskrant.

De brief is vorige week maandag verstuurd, toen ook bekend werd gemaakt dat het personeel 5,8 procent loon moest inleveren. Alle stakeholders moeten grote concessies doen om het voortbestaan van de winkelketen te waarborgen, schrijft interim-ceo Don Roach.

V&D geeft jaarlijks zo’n tien procent van zijn omzet uit aan winkelhuren. Dat is volgens de ceo ‘onhoudbaar’, omdat de huurovereenkomst getekend is in een periode die qua marktomstandigheden niet te vergelijken is met vandaag. Zo is het aantal bezoekers in de binnensteden en de omzet per winkel teruggelopen.

V&D wil dat de teruglopende omzetten ook in de huurprijs te zien is. De huur moet daarom per filiaal teruggebracht worden tot zeven procent van de bruto-omzet. Tevens vraagt de warenhuisketen om een huurvrije periode van februari tot en met mei ‘om de liquiditeitsbehoefte voor 2015 te overbruggen’.

IEF Capital, eigenaar van V&D-panden in zeven grote steden, wil spoedig met de directie om tafel, laat fondsbeheerder Nechemja de Bruijn weten. “De door ons aan V&D verhuurde vestigingen liggen op uitstekende locaties waarvoor continue interesse van nationale en internationale retailers bestaat.”

Eigenaar Jos van de Mortel van Metropop, dat de vestigingen in Heerlen en Sittard bezit, vindt het vreemd dat verhuurders meer moeten inleveren dat het personeel. “Het is van de gekke. Zoiets is nog nooit voorgekomen”, stelt hij. De verhuurders moeten volgens hem opdraaien voor het uitblijven van investeringen van eigenaar Sun Capital. V&D laat in een reactie weten dat de eigenaar inmiddels voor meer dan honderd miljoen euro heeft geïnvesteerd en daarnaast bereid is ‘een significant bedrag te investeren als alle andere belanghebbenden ook hun bijdrage leveren’.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!