Kruidvat en Albert Heijn voeren de ranglijst van grootste retailers op basis van het aantal verkooppunten respectievelijk winkelmeters aan. Kruidvat heeft momenteel 859 vestigingen, terwijl Albert Heijn als eerste retailer door de grens van een miljoen vierkante meter aan winkelvloeroppervlak is gegaan. Dat blijkt uit de jaarlijkse Top 100 formules in Nederland van onderzoeksbureau Locatus.
Kruidvat beschikte vorig jaar nog over 833 vestigingen en groeit dit jaar naar verwachting verder door. Moederconcern A.S. Watson heeft namelijk concurrent Dirx overgenomen en is van plan die ruim vijftig drogisterijen om te bouwen tot Kruidvat of Trekpleister. Trekpleister beschikt momenteel over 141 vestigingen en staat daarmee op de 74e plaats.
De winkels van Kruidvat zijn goed voor ruim een kwart miljoen vierkante meter aan winkelvloeroppervlek. Daarmee moet de retailer veertien andere winkelformules voor zich dulden. Primark komt op die ranglijst met stip binnen op de 59e plaats, mede dankzij zes winkelopeningen in 2014.
Spelers als Jumbo, Dirk en Media Markt profiteerden van de ombouw en samenvoeging van winkelmerken. Zo is Jumbo qua winkelvloeroppervlak inmiddels groter dan Gamma en daarmee de tweede retailer van Nederland. In het aantal verkooppunten steeg de Veghelse supermarktketen dankzij de ombouw van C1000-winkels van de dertiende naar de tiende plaats.
Door de samenvoeging van Dirk van den Broek, Digros en Bas van der Heijden steeg Dirk op de ranglijst naar winkelvoeroppervlak van de 55e naar dertigste plaats. Media Markt steeg dankzij het afscheid van Saturn van plek 36 naar plek 19. In de top van de ranglijsten veranderde vorig jaar verder weinig.
Top tien formules naar verkooppunten
2015 | Formule | Verkooppunten | Positie 2014 |
1 | Kruidvat | 859 | 1 |
2 | Albert Heijn | 834 | 2 |
3 | Blokker | 596 | 3 |
4 | Gall & Gall | 594 | 4 |
5 | Zeeman | 552 | 5 |
6 | Etos | 541 | 6 |
7 | HEMA | 531 | 8 |
8 | Keurslager | 525 | 7 |
9 | Aldi | 505 | 9 |
10 | Jumbo | 499 | 13 |
Top tien formules naar winkelverkoopvloeroppervlak (WVO)
2015 | Formule | WVO | Positie 2014 |
1 | Albert Heijn | 1.020.193 | 1 |
2 | Jumbo | 616.581 | 3 |
3 | Gamma | 562.121 | 2 |
4 | Praxis | 447.917 | 4 |
5 | Karwei | 424.994 | 6 |
6 | Intratuin | 418.850 | 5 |
7 | HEMA | 370.293 | 7 |
8 | Lidl | 353.965 | 10 |
9 | V&D | 353.578 | 8 |
10 | Aldi | 353.215 | 9 |
Reacties 0