H&M heeft het afgelopen boekjaar in Nederland acht procent meer omzet behaald dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op 7,32 miljard Zweedse kroon (787,9 miljoen euro). Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers over de maanden december tot en met november.
De Nederlandse omzet werd met vijf winkels meer geboekt. H&M opende vorig jaar zes vestigingen en sloot er één en komt daarmee op een totaal van 135 filialen. De omzet in lokale valuta nam met vier procent toe. In het vierde kwartaal liep die omzet echter met drie procent terug naar 212,7 miljoen euro. Dankzij gunstige wisselkoerseffecten viel de kwartaalomzet in Zweedse kronen twee procent hoger uit.
Nederland is goed voor ruim vier procent van de totale omzet van H&M, die vorig jaar op negentien miljard euro uitkwam. Dat is een stijging van achttien procent ten opzichte van een jaar eerder en van veertien procent in lokale valuta. De winst van het kledingconcern nam met zeventien procent toe tot 2,15 miljard euro.
Het totale winkelbestand van H&M groeide vorig jaar met 379 vestigingen naar 3.511 filialen in 55 landen. Voor dit jaar verwacht H&M vierhonderd nieuwe vestigingen te openen, waaronder de eerste in Taiwan, Peru, Macau, Zuid-Afrika en India. Daarnaast introduceert H&M in de herfst van 2015 zijn eigen beautyconcept in circa negenhonderd vestigingen.
Reacties 0