Een productgroep als sieraden waarbij esthetiek en vormgeving centraal staat, leent zich bij uitstek voor een prachtige retailomgeving. Vijf juweliers waar alleen al een bezoek aan de winkel een lust voor het oog is.
OC Tanner, Salt Lake City
Nadat het bijna zestig jaar fungeerde als bibliotheek en vervolgens een poos leegstond, zag OC Tanner een nieuwe flagshipstore in het pand. Twee jaar en 24 miljoen dollar verder was de ruimte van negentienhonderd vierkante meter omgevormd tot het nieuwe paradepaard van de keten. Blikvanger is de sculptuur Flora die in het midden van het pand geplaatst is. Het kunstwerk bevat meer dan veertienduizend figuren, die met de hand zijn vormgegeven.
Ileana Makri, Athene
In de historische stad Athene heeft goudsmid Ileana Makri haar gelijknamige flagshipstore geopend. De winkel moest totaal anders zijn dan andere juwelierszaken, want haar sieraden zijn ook anders dan die van andere ontwerpers, aldus Makri. Dat is gelukt. Het pand is verdeeld in verschillende ruimten en hoekjes, zodat klanten verrast en geprikkeld worden omdat ze niet alles in één keer kunnen overzien. In de etalage is een installatie gebouwd, die een mist creëert. Die nevel fungeert als een sluier, die de sieraden een mysterieus tintje moet geven.
Piaget Boutique, Moskou
Het verhaal van Maison Piaget begint in 1874, als de Zwitser Georges Édouard Piaget de eerste strepen op papier zet van een schets van een horloge. Zijn motto was: doe het altijd beter dan noodzakelijk is. De onderneming streeft dat nog altijd na met het bedenken en ontwikkelen van producten als ‘s werelds dunste automatische horloge. Inmiddels heeft het familiebedrijf boetieks in tachtig landen over de hele wereld, waaronder deze parel in Rusland.
Bvlgari, Singapore
Tien jaar later opgericht dan Maison Piaget, maar minstens even bekend is Bvlgari. Luxe en exclusiviteit is waar het bij de LVMH-dochter om draait en dat is te zien aan deze winkel in Singapore.
Swarovski, Innsbruck
Denk aan sprankeling en je denkt aan Swarovski. De winkel in Innsbruck vormt daarop geen uitzondering.
De ruimte is met zevenhonderd vierkante meter één van de grootste winkels en herbergt naast sieraden de beroemde kristallen voorwerpen en souvenirs waar Swarovski om bekendstaat. Met elementen als de zogenoemde chamber of wonder en mirrored wall geeft Swarovski een nieuwe betekenis aan het creëren van beleving.
Een impressie van het volledige pand en de totstandkoming van het design zijn te zien in deze video:
Vijf oogverblindende juwelierwinkels
Gepubliceerd op 9 februari 2015 om 13:42
Reacties 0