Blokker zet honderden mensen op straat

Blokker wil afscheid nemen van ongeveer 440 winkelmedewerkers en de werktijden flexibiliseren. Deze maatregelen hebben gevolgen voor de helft van de vijfhonderd eigen vestigingen van de winkelketen.

Blokker beschikt momenteel over ruim zevenduizend medewerkers, waarvan dus zo’n zes procent op straat komt te staan. Door de bezetting in de winkels aan te passen moet Blokker concurrerender worden, zegt algemeen directeur Jack Peters. De retailer heeft de laatste jaren voornamelijk last van het snelgroeiende Action.

Blokker heeft de afgelopen jaren naar eigen zeggen al gestuurd op het optimaliseren van de loonkosten. Op basis van eigen onderzoek naar werkprocessen in de filialen, omzet en klantstromen heeft de retailer echter een nieuwe bezettingsnorm geformuleerd, die de kosten beter in lijn moeten brengen met de dalende omzet. Zo zou de huidige bezetting in een groot deel van de filialen op bepaalde functies verhoudingsgewijs te hoog zijn.

De directie van Blokker heeft inmiddels een adviesaanvraag ingediend bij de ondernemingsraad. Daarnaast gaat de retailer dinsdag het gesprek aan met vakbonden over een sociaal plan.

FNV stuurde eerder al aan op zo’n gesprek, omdat de vakbond merkte dat Blokker al mensen aan het ontslaan was. De retailer heeft volgens bestuurder Twan van Lieshout een ‘ideale winkelbezetting’ voor ogen. “Oudere werknemers met een lang dienstverband passen kennelijk niet bij dit ideaalplaatje, want zij worden onder druk gezet om vrijwillig akkoord te gaan met ontslag in ruil voor een karige vergoeding.”

CNV wijst erop dat Blokker niet te vergelijken is met V&D, die deze maand een loonsverlaging van 5,8 procent doorvoerde. Zo is de balans van het familiebedrijf wel gezond, stelt bestuurder Agostino di Giacomo in Het Financieele Dagblad. “Er moeten dus goede regelingen getroffen kunnen worden voor het personeel.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!