Zalando realiseert eerste jaarwinst ooit

Zalando heeft over heel 2014 een winst van 62 miljoen euro geboekt, tegen een verlies van 114 miljoen euro een jaar eerder. Daarbij gaat het om resultaten voor aftrek van rente en belastingen, blijkt uit voorlopige cijfers die de etailer donderdag heeft bekendgemaakt.

Met deze resultaten sluit Zalando voor het eerst sinds zijn oprichting een jaar met zwarte cijfers af. Dat is volgens de webwinkel vooral het gevolg van een betere kostenbeheersing op met name sales- en marketinggebied. Daarnaast steeg de omzet over 2014 met circa 26 procent naar 2,2 miljard euro. Voor 2015 verwacht Zalando een verdere groei van de verkopen met twintig tot 25 procent. 

De etailer toont met deze resultaten aan over een duurzaam businessmodel te beschikken, aldus bestuurder Rubin Ritter. “De komende jaren ligt onze focus op investeren in groei op de lange termijn en niet op het maximaliseren van onze marges op de korte termijn.” Ritter verwachtte vorig jaar al 2014 met winst af te sluiten als gevolg van verbeteringen in kostenposten, zoals fulfillment en marketing.

RetailTrends