'Winkeliers zien verkopen verder toenemen'

De volumebestedingen in het midden- en kleinbedrijf in de Nederlandse detailhandel nemen dit jaar met een procent toe. De sector profiteert van de aantrekkende consumptie, die in 2014 al voor een onverwachte groei hebben gezorgd. Dat concludeert onderzoeksbureau Panteia in zijn rapport ‘Algemeen beeld van het MKB in 2015’.

De uitgaven bij mkb-winkeliers vielen vorig jaar positiever uit dan aanvankelijk werd gedacht. Waar Panteia uitging van een krimp van een half procent, bleek de sector juist met een half procent te groeien. Voor dit jaar werd eerder nog uitgegaan van een groei van 0,75 procent, maar die verwachting is nu naar boven bijgesteld.

Winkeliers profiteren onder meer van een lage inflatie, waardoor de koopkracht van consumenten zal stijgen. Gunstig voor de consumentenbestedingen is volgens het onderzoeksbureau het aantrekken van de woningmarkt. Daardoor zullen met name de woninggerelateerde bestedingen naar verwachting toenemen.

Panteia verwacht voor 2015 vooral een ‘krachtige’ groei van de internetverkopen met in totaal acht procent. Dit gaat volgens het bureau ten koste van met name de bestedingen in de non-foodwinkels. Daarnaast wordt een groei van verkopen in supermarkten verwacht, waardoor het marktaandeel van gespecialiseerde detaillisten zal teruglopen.

De totale mkb-sector in Nederland zal dit jaar naar verwachting met 2,25 procent groeien, iets meer dan de twee procent van het grootbedrijf. Panteia spreekt geen specifieke verwachtingen uit over het grootwinkelbedrijf.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!