Zelfstandige modezaken in heel Europa onder druk

Zelfstandige modezaken maken niet alleen in Nederland moeilijke tijden door. Van alle kledingretailers in Europa heeft dit segment vorig jaar het meeste aandeel in moeten leveren. Dat blijkt uit onderzoek van GfK naar de fashionmarkt in België, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje.

Zelfstandige modezaken hebben hun omzet in 2014 met gemiddeld ruim tien procent zien dalen. De totale fashionmarkt kromp in de Europese landen met twee à drie procent, met Frankrijk (acht procent) als uitschieter. Alleen in Groot-Brittannië wisten moderetailers meer omzet te boeken dan een jaar eerder (drie procent).

Voor zelfstandige modezaken wordt het volgens het onderzoeksbureau steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Zo is het bijna onmogelijk om met de fast fashiontrend mee te gaan, omdat ze de maandelijkse of soms nog snellere collectiewisselingen niet bij kunnen houden. Daarnaast is het steeds groter wordende prijsverschil met concurrerende en vaak internationale ketens een oorzaak van de problemen.

Verder hebben zelfstandige modezaken moeite in te spelen op de snel groeiende online markt, terwijl dat één van de weinige positieve ontwikkelingen in de branche is. Inmiddels wordt dertien procent van de Europese modeomzet online geboekt, een gemiddelde groei van zo’n acht procent ten opzichte van een jaar eerder. Duitsland voert met een kwart van de omzet de lijst aan, gevolgd door Groot-Brittannië en Nederland met respectievelijk negentien en veertien procent. In Spanje wordt slechts twee procent van de omzet online behaald.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!