Twee op de drie winkeliers vindt huurprijs te hoog

Veel zelfstandige winkeliers vinden hun huidige huurprijs te hoog, maar weten niet dat zij bij de rechter om een huurverlaging kunnen vragen. 64 procent vindt dat hij te veel moet betalen, waar zestig procent niet op de hoogte is van de mogelijkheid tot een gerechtelijke procedure. Dat blijkt uit onderzoek van Goos Marketing Research onder 151 winkeliers, in opdracht van Lagerehuur.nl.

Lagerehuur.nl is een initiatief van juristen met als doel huurverlaging voor winkeliers en horecagelegenheden te realiseren naar een reëel niveau. Met de recente huurverlagingsacties van grote winkelketens als V&D en Etam Groep wilden zij via het onderzoek inzicht krijgen in hoe de zelfstandige winkelier tegen zijn huurprijs aankijkt.

Acht procent van de winkeliers die wel weten dat zij een lagere huurprijs kunnen afdwingen heeft dat ook daadwerkelijk geprobeerd. Vijftien procent heeft het overwogen, maar tot nu toe nog niet gedaan. Ruim vier op de tien winkeliers heeft weinig vertrouwen in een gerechtelijke procedure, angst voor hoge kosten of bang voor ruzie met de verhuurder.

De laatste twee argumenten worden significant vaker genoemd door winkeliers die niet helemaal tevreden zijn met hun huurprijs. Drie op de vier winkeliers heeft echter een reële kans op een huurverlaging van tien tot ruim dertig procent, weet mede-oprichter Peter Stevens van Lagerehuur.nl. “In vrijwel alle gevallen komen huurder en verhuurder samen tot een oplossing en komt de zaak niet eens voor de rechter.”

Op 17 maart organiseert RetailTrends Media het congres Bricks in Retail met Vastgoedjournaal en Bilfinger Real Estate. Hier worden bezoekers in één middag bijgepraat over onder meer de manier waarop retailers en vastgoedeigenaren beter kunnen samenwerken door informatie te delen. Klik hier voor meer informatie en aanmelding.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!