Brillenwinkels onder de loep

Meer dan de helft van de consumenten in ons land draagt een bril, blijkt uit de meest recente cijfers van het CBS. De tijd van ziekenfondsbrilletjes is voorbij, maar de aanschaf van een bril kan voor consumenten vrij ingrijpend zijn. Het is ten slotte een voorwerp dat van grote invloed is op hun gezicht en uitstraling. Bij deze zes optiekretailers is het aanschaffen van een bril niet alleen een noodzakelijk kwaad, maar vooral een lust voor het oog.

Ace & Tate, Nederland 
Sinds een week heeft online brilaanbieder Ace & Tate een shop-in-shop in zeven vestigingen van de Bijenkorf. Onder het motto ‘change your glasses as often as you change your sneakers’ vinden shoppers hier designbrillen die altijd 98 euro kosten.


Beeld: Facebook Ace & Tate

Klanten kopen vaak meerdere monturen en veertig procent komt via via bij Ace & Tate terecht. “We hebben van de bril als medisch instrument een mode-accessoire gemaakt”, zegt oprichter Mark de Lange in Het Parool. Het label mikt op consumenten met wat De Lange ‘makkelijke ogen’ noemt. “Met hele lastige ogen vertegenwoordigt het product een andere waarde voor je, dan is het geen accessoire maar een eerste levensbehoefte. Ik kan me voorstellen dat je dan je bril niet zoals bij Ace & Tate online wilt aanschaffen, maar bij een man in een witte jas.”

Optique, Australië
Bij brillenketen Optique uit Australië draait het om luxe en dat is te zien aan deze winkel in Potts Point. Passanten moeten naar binnen gesleurd worden door het design, is het idee erachter. De winkel is volgens de ontwerpers een sieradendoos die letterlijk en figuurlijk schittert.

Pimp Your Eyes, Rusland
Toen ontwerper Lesha Galkin werd gevraagd om een storedesign voor de vestiging van Pimp Your Eyes in de Russische hoofdstad te maken, hoefde hij niet lang na te denken. Modulaire onderdelen à la een ruimteschip moesten erin terugkomen. Het resultaat is een retro-design dat is opgebouwd uit 477 losse onderdelen van multiplex.





Zoff, Japan
Bij het Japanse Zoff draait het om kleur, kleur, kleur. Dat kan zelfs de meest bijziende shopper eigenlijk niet ontgaan. Architect Emmanuelle Moureaux wilde de kleuren die stedelijke inwoners dagelijks tegenkomen verwerken in de winkelomgeving. Doordat de gekleurde blokken op verschillende hoogten staan, moet een speels effect ontstaan. En omdat de blokken verplaatsbaar zijn, kan het storedesign worden aangepast aan bijvoorbeeld het seizoen.





Optiki Gonia, Griekenland
Dat handgemaakte constructies prima samengaan met moderne details blijkt wel uit het Griekse Optiki Gonia. Hier liggen moderne brillen op handgemaakte kleedjes, naast ouderwetse typemachines.





Mooie Kijkers, Nederland
Mooie Kijkers, de naam zegt het al. Deze zelfstandige optiekzaak in Amersfoort wordt bestuurd door alweer de derde generatie, terwijl de vierde generatie alweer wordt klaargestoomd bij de optiekopleiding. Eerder zat hier een bank en oogmetingen en lensaanpassingen worden dan ook in stijl gedaan: in de voormalige bankkluis.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in