De detailhandelsverkopen in de Europese Unie zijn in januari met vier procent gestegen ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Retailers in de eurozone zagen hun verkopen met 3,7 procent stijgen, blijkt uit volumecijfers die statistiekbureau Eurostat woensdag heeft gepubliceerd.
De non-foodverkopen zijn met een plus van 5,4 procent voor een groot deel verantwoordelijk voor de groei binnen de EU op jaarbasis. De volumes binnen food- en tabaksretail stegen met 2,4 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder.
Winkeliers binnen de eurozone zagen hun non-food en food- en tabaksverkopen met respectievelijk vijf en 2,2 procent stijgen. In Duitsland stegen de detailhandelsverkopen met ruim vijf procent in vergelijking met het vorige jaar. Daarmee liggen de uitgaven op het hoogste niveau sinds de jaren negentig. Met name elektronica- en meubelwinkels kenden een grote omzetgroei. Stijgende lonen, dalende werkloosheid en lagere energiekosten stimuleren de consumptie bij onze oosterburen.
In vergelijking met de decembermaand nam het volume voor retailers binnen de EU en eurzone met respectievelijk 0,8 en 1,1 procent. Op maandbasis kende Portugal met 6,8 procent de meeste groei vergeleken met de decembermaand. Groot-Brittannië zag zijn verkopen met min 0,9 procent het meeste dalen. De volumecijfers van Nederland zijn vertrouwelijk.
Winkelverkopen blijven stijgen in de EU
Gepubliceerd op 5 maart 2015 om 15:00
Reacties 0