Zalando wil greep op Nederlandse markt verstevigen

Zalando wil zijn positie in de Benelux de komende tijd optimaliseren om sterker in de markt te staan. Dat zegt Donna Darthuizen, country cluster head Benelux bij de etailer, in het maartnummer van EtailTrends. “Belangrijk daarvoor is om lokaal te kijken.”

Nederland geldt volgens Darthuizen als de derde belangrijkste markt voor Zalando in Europa. De Duitse etailer weet inmiddels dat de benadering via onder meer marketing en reclame anders moet dan in het verleden. Zo werd ‘De schreeuw van Zalando’ hier met weinig enthousiasme ontvangen. “We kijken nu dichter bij huis met welke lokale partijen we de juiste klik kunnen maken met de klant.”

Verder worden ook de aangeboden merken in ons land onder de loep genomen. Klanten blijken lokale merken erg op prijs te stellen, stelt Darthuizen. “Deze input helpt ons om het aanbod per markt relevanter te maken.”

De specifiekere marktbenadering komt verder terug in de personalisatie van zijn website, zoals met een adviestool voor de juiste maat van een kledingstuk. Zulke toepassingen moeten tegelijkertijd bijdragen aan een lager retourpercentage, dat volgens oprichter Robert Gentz op vijftig procent ligt. In Nederland ligt het aantal retouren vrij hoog, beaamt Darthuizen.

Darthuizen gaat in EtailTrends 2 dieper in op de retouren en de vermeende zwarte lijst van consumenten, terwijl ze ook de ontwikkelingen op duurzaamheidsvlak bespreekt. Verder is er aandacht voor de eerste zwarte cijfers met bijbehorende groei-ambitie en de fysieke toekomst van Zalando. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!