Het nieuwe hoofdstuk van Praxis

De tuinbranche was door concurrentie van tankstations, grote supermarkten en ook bouwmarkten volgens Rabobank al een verdringingsmarkt, maar Praxis ziet ruimte voor een nieuw decoratief tuincentrum in ons land. De bouwmarktketen opende woensdag zijn eerste vijf vestigingen van Praxis Tuincentrum, waar de volledige focus op groen ligt. En een beetje op decoratie, dierbenodigdheden en horeca.

Drie winkels zijn in handen van een franchiseorganisatie, die voorheen bij Intratuin was aangesloten. De andere twee vestigingen zijn voormalige tuincentra van bouwmarktketen Praxis, die zijn omgebouwd tot Praxis Tuincentrum met eigen entree. Daarmee heeft het concern de twee formules los van elkaar getrokken. “Het tuincentrum is toch een ander dagje uit”, aldus een woordvoerder.

De introductie van Praxis Tuincentrum levert ook een nieuw logo op. Het oorspronkelijke logo van de bouwmarktketen is rood en geel, maar die eerste kleur heeft voor de nieuwe formule logischerwijs plaatsgemaakt voor groen. Het hamertje boven de letter i is daarnaast vervangen door een bloemetje.

Met Praxis Tuincentrum slaat de bouwmarktketen naar eigen zeggen een nieuwe weg in. De retailer heeft er het assortiment van zijn traditionele vestigingen en tuincentra samengevoegd. Door de krachten te bundelen wil Praxis zo goed mogelijk inspelen op de groeiende vraag naar tuinproducten.

Behalve 'groen', verkoopt Praxis Tuincentrum decoratiespullen, dierbenodigdheden en de dieren zelf. De Partij voor de Dieren wilde dat laatste voorkomen, omdat de winkel geen geschikte plaats zou zijn voor het houden en verkopen van dieren. De fractie in Amsterdam riep zijn volgers via social media op een bericht naar Praxis te sturen om deze 'impulsaankopen' te voorkomen.

Praxis gaat eerst kijken hoe op de nieuwe formule wordt gereageerd, voordat die naar nieuwe locaties wordt uitgerold. Al weet de woordvoerder tegelijkertijd te melden dat Groningen eind oktober de zesde Praxis Tuincentrum mag verwelkomen. En dat de retailer altijd openstaat voor gesprekken met potentiële franchisers.

Algemeen directeur Joost den Beijer laat in een impressiefilm weten ruimte te zien voor een ‘nieuw decoratief tuincentrum’ in de markt. “We gaan met de juiste prijs-kwaliteitverhouding het grote verschil maken.”