Beter Bed ziet nettowinst verdubbelen

Beter Bed heeft zowel zijn omzet als winst in 2014 flink zien stijgen. De omzet viel 1,8 procent hoger uit op 364 miljoen euro, waar de nettowinst meer dan verdubbelde naar 16,9 miljoen euro. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde jaarcijfers.

2014 was een jaar met twee gezichten, stelt directievoorzitter Ton Anbeek. “Na een moeizame start zagen we vanaf het tweede kwartaal in vrijwel alle landen van de groep een positieve ontwikkeling van de orderintake en omzet.” Dankzij het herstel op de woonmarkt en de herlancering van de Beter Bed-formule was de retailer in eigen land naar eigen zeggen ‘zeer succesvol’.

In het vierde kwartaal steeg de vergelijkbare omzet op basis van orderintake in ons land met 14,3 procent, terwijl ook de meeste andere landen een groei lieten zien. Uiteindelijk werd er in de laatste drie maanden 9,7 procent meer omgezet dan een jaar geleden.

Over heel 2014 liep de omzet in Nederland terug met vijf procent. In Spanje kreeg Beter Bed met een daling van 17,8 procent flinke klappen, al wordt dat veroorzaakt door de sluiting van 32 winkels van El Gigante del Colchón. In ons land werd afscheid genomen van de formules Slaapgenoten en Matrassen Concord. Zonder die formules was de omzet volgens Beter Bed vorig jaar stabiel.

Voor 2015 verwacht Beter Bed dat de positieve omzettrend van 2014 zich voort zal zetten, waarbij dit in Nederland mede afhankelijk zal zijn van de snelheid van het herstel van de woningmarkt. De retailer zal zich behalve op het verbouwen van de Beter Bed-winkels ook richten op diverse andere formules, waar na succesvolle pilots een start worden gemaakt met het uitrollen van vernieuwde winkelconcepten.

RetailTrends