Tuinbranche vindt voorzichtig de weg omhoog

Na drie jaar van dalende omzetten heeft de tuinbranche de verkoop afgelopen jaar weer licht zien stijgen. De totale verkoop van bloemen, planten en andere tuinproducten kwam met 3,8 miljard euro iets hoger uit dan in 2013.

De lichte stijging is volgens Tuinbranche Nederland het gevolg van de aantrekkende huizenmarkt en het bijbehorende groot onderhoud. “Er verhuizen weer mensen en die gaan vervolgens de tuin aanleggen”, zegt directeur Frank van der Heide tegen NOS. Bij deze klussen worden volgens hem meestal duizenden euro’s gespendeerd.

De toename in groot onderhoud compenseert de zachte winter. Door de hoge temperaturen werd namelijk tien procent minder groen vervangen, aldus de brancheorganisatie. Zonder de verhuizingen zou 2014 een ‘ronduit matig jaar’ geweest zijn, met een omzetdaling van twee procent. De decemberaankopen hadden met een omzetstijging van circa vijf procent eveneens een positief effect op de resultaten.

De tuinbranche heeft zijn omzet sinds het begin van de economische crisis met circa tien procent zien dalen. In 2008 werd er nog 4,2 miljard euro aan omzet gerealiseerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!