Negen procent van de transacties bij fonQ.nl wordt inmiddels achteraf voldaan. Dat vertelt ceo Patrick Kerssemakers in het maartnummer van EtailTrends.
Met het aanbieden van achteraf betalen haalt het webwarenhuis een consumentengroep over de drempel om toch tot een aankoop over te gaan, ziet Kerssemakers. “Bij deze groep ligt de transactiewaarde iets hoger dan gemiddeld. Blijkbaar durven deze klanten iets meer risico te nemen.”
Het achteraf betalen van online bestellingen gaat de komende jaren volgens hem toenemen vanwege het gemak. Consumenten hebben immers alleen hun smartphone of tablet nodig. “Er wordt een kredietcheck van enkele seconden gedaan en vervolgens kun je je bestelling afronden.”
Een nadeel van de achteraf betaalmethode is dat fonQ.nl het bedrag later krijgt dan bij een betaalmethode als iDEAL. Desondanks vindt Kerssemakers het een goed alternatief voor een grote klantengroep. “Betalen is een minder leuk onderdeel van het aankoopproces, maar we kunnen er wel voor zorgen dat dit zo soepel en prettig mogelijk verloopt.”
In het maartnummer van EtailTrends is in het Thema Betaaltrends meer aandacht voor ontwikkelingen binnen betalen, zoals afrekenen via social media. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
‘Achteraf betalen elimineert laatste aankoopdrempel’
Gepubliceerd op 23 maart 2015 om 00:00
Reacties 0