Detailhandel trekt aan de bel over storingen iDEAL

Banken moeten zorgen dat iDEAL binnen twee jaar altijd beschikbaar is zodat consumenten ongestoord online aankopen kunnen afreken. De beschikbaarheidsnorm van het online betaalsysteem moet aangescherpt, stellen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland.

Gemiddeld ondervinden Nederlandse consumenten anderhalve dag per jaar problemen bij het gebruik van iDEAL. ”Het marktaandeel van iDEAL in Nederland en de invloed op online winkelen is te groot om storingen te accepteren”, stelt beleidsadviseur betalingsverkeer Paul Alfing van Thuiswinkel.org. Het systeem is met 190 miljoen aankopen het belangrijkste online betaalmiddel. 

De huidige normering van het betaalsysteem van 99 procent beschikbaarheid voldoet volgens beide partijen niet meer. De Nederlandsche Bank moet erop toe zien dat de bancaire sector maatregelen neemt om de volledige beschikbaarheid te realiseren. Als banken beter samenwerken is dat een haalbare ambitie, aldus de belangenverenigingen.

De afhankelijkheid van goed functionerend betalingsverkeer neemt alleen maar toe, schetst secretaris betalingsverkeer Tom Ponjee van Detailhandel Nederland. “Dat werd vorig jaar weer pijnlijk duidelijk toen vlak voor Sinterklaas iDEAL plat lag. Consumenten werden gehinderd in hun winkelplezier en winkeliers liepen omzet mis.” De Tweede Kamer spreekt deze week over een storings- en beschikbaarheidsnorm voor betalingsverkeer.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!