Schiphol Airport Group heeft zestig procent van de aandelen in zijn retailtak verkocht aan Gebr. Heinemann. De twee partijen worden samen verantwoordelijk voor de verkoop van drank, tabak en chocolade in het winkelgebied achter de ticket- en paspoortcontrole op de Amsterdamse luchthaven.
Gebr. Heinemann is een Duits concern dat al ruim 230 winkels op in totaal 77 luchthavens exploiteert. Vorig jaar was het bedrijf goed voor 2,4 miljard euro omzet, waar Schiphol Airport Retail voor 85 miljoen euro verkocht. Met Gebr. Heinemann als partner verwacht het Amsterdamse bedrijf in de toekomst in te kunnen spelen op de snelle ontwikkelingen binnen deze retailtak en de veranderende wensen en behoeften van reizigers.
Schiphol Group maakt bij de deal geen financiële details bekend. Het concern laat wel weten een boekwinst te verwachten in de eerste helft van dit jaar als gevolg van deze overeenkomst.
Hetzelfde concern maakte vorige maand nog bekend dat de gemiddelde retailbesteding per vertrekkende passagier vorig jaar met 8,9 procent is ingezakt. Waar in 2013 achter de paspoortcontrole nog 15,89 euro per persoon werd uitgegeven, lag dat bedrag vorig jaar op 14,48 euro.
Reacties 0