Hoewel de Coolsingel het toneel vormt voor de finish van de marathon, het Zomercarnaval, het stadhuis en huldigingen van Feyenoord, heeft de Rotterdamse straat langzaam maar zeker aanzien verloren. De gemeente wil de Coolsingel nu herprofileren tot een stadsboulevard met allure, waardoor onder meer geen plek is paviljoens als die van McDonald's.
De fastfoodtent stamt uit 1968 en verving destijds een noodwinkel die er sinds de Tweede Wereldoorlog gevestigd was. De eerste twee jaar ging het paviljoen door het leven als een sigarenwinkel, waarna McDonald's er zijn oog op liet vallen. De laatste jaren stond het pand vooral bekend als het lelijkste van Rotterdam. Afscheid nemen van McDonald's was echter geen optie, omdat de retailer op deze locatie nog erfpachtrecht heeft tot 2044. Daarom werd architectenbureau Mei gevraagd om een oplossing. Oprichter en eigenaar Robert Winkels geeft in onderstaande video uitleg over het ontwerp.
Afgelopen vrijdag was het dan zover: de vernieuwde McDonald's opende zijn deuren. Burgemeester Ahmed Aboutaleb was opgetrommeld om het spreekwoordelijke lintje door te knippen. Zijn speech werd echter verstoord door jongerenorganisaties, die demonstreerden tegen onderbetaling van jongeren door het fastfoodconcern. De aanwezige algemeen directeur Jo Sempels kreeg in dat kader een grote hamburger uitgereikt, meldt RTV Rijnmond.
McDonald's zelf spreekt in zijn persbericht met geen woord over de protestactie, maar wel over de dertig nieuwe lokale banen die het 'heuse kroonjuweel' oplevert. "Samen kijken we ernaar uit om onze gasten weer 24 uur per dag te verwelkomen met een prachtig modern interieur, comfortabele zitgelegenheid en de hoge kwaliteit producten die zij van ons gewend zijn", aldus franchisenemer Edwin Ooms.
Het restaurant is ingericht volgens het zogenoemde interieurconcept Wood & Stone en voorzien van andere recente duurzame innovaties, zoals ledverlichting en friteuses die relatief gezien weinig olie gebruiken. Het is echter vooral het goudgeel metalen exterieur dat tot de verbeelding spreekt. Die kleur past volgens McDonald's bij de historische omgeving van het restaurant.
Het nieuwe paviljoen is 24 uur per dag en zeven dagen per week geopend. Daarom is ook de verschijningsvorm in het donker volgens het architectenbureau belangrijk. Overdag moet het gebouw open en uitnodigend zijn voor het winkelend publiek en 's avonds stralen om het uitgaanspubliek aan te trekken. Het glazen gebouw is omringt door 'een huid van messing' met verschillende hartvormige perforaties, die een mensenmenigte op de Coolsingel moeten voorstellen.
Beeld: McDonald's Nederland/Mei architects and planners
Reacties 0