Retailers in Groot-Brittannië hebben hun zaakjes op logistiek gebied beter op orde dan Nederlandse ketens. De Britse retailers zijn hun Nederlandse collega’s vooral ver vooruit als het gaat om bezorgingsnelheid en leveringsopties. Dat concludeert PwC uit een vergelijkingsonderzoek onder ruim duizend Nederlandse en tweeduizend Britse consumenten.

In Groot-Brittannië doet 56 procent van de consumenten het merendeel van zijn aankopen online, tegenover 29 procent van de Nederlanders. Dat verschil hangt nauw samen met logistiek, stelt partner en retailspecialist Marc Diepstraten van PwC. “Zo is het voor Britten meer gemeengoed dat hun producten op de dag van aankoop worden geleverd, op de plek die ze zelf kiezen.”

Britse winkeliers weten met formules als click & collect verder meerdere verkoopkanalen te benutten. Waar Nederlanders 87 procent van hun online kerstaankopen thuis lieten bezorgen, lag dat percentage bij de Britten op slechts veertien procent. Britse consumenten kiezen vaker voor een andere locatie zoals het werkadres, of halen de producten zelf in de winkel op. Dit illustreert volgens PwC de sterke en onlosmakelijk relatie tussen het online en offline winkelkanaal.

Nederlandse consumenten shoppen volgens het onderzoeksbureau veel traditioneler dan hun westerburen. Zo wordt 57 procent van de Britse aankopen eerst online gezocht, tegenover 38 procent in Nederland. De fysieke winkel geniet nog altijd van 72 procent van de ondervraagde Nederlandse consumenten de voorkeur voor het doen van aankopen.