De karikaturen van homo’s in reclamecampagnes spreken homoseksuelen niet aan. Merken die zich op de doelgroep richten met speciale diensten en producten, worden wel gewaardeerd, zo blijkt uit onderzoek van Euro RSCG. Maar enkele bedrijven richten zich op homoseksuelen. Merken die moeite doen om met uitingen homo’s te bereiken, weten zich bij een meerderheid van de doelgroep te verzekeren van een grotere koopintentie. Zo blijkt dat 52 procent van de drieduizend geïnterviewden een duidelijke voorkeur heeft voor Lufthansa omdat de vliegmaatschappij speciale homoreizen aanbiedt. Uit hetzelfde onderzoek bleek dat adverteerders deze doelgroep nu verkeerd benaderen. Stereotypen hebben een negatieve invloed op de zienswijze van het merk onder homoseksuelen. Het onderzoek kan ter ondersteuning dienen bij het benaderen van de doelgroep die bestaat uit 800.000 individuen.
Homomarketing is meer dan typetje
Gepubliceerd op 29 september 2005 om 00:00
Reacties 0