Detailhandel houdt omzetgroei vast

De detailhandelsomzet is in februari 1,2 procent hoger uitgevallen dan dezelfde periode een jaar eerder. De volumes namen met drie procent toe, terwijl de prijzen gemiddeld met 1,8 procent daalden. Dat blijkt uit cijfers die het CBS woensdag heeft gepubliceerd. In december en januari nam de detailhandelsomzet al met respectievelijk 2,6 en 0,7 procent toe.

Zowel food- als non-food retailers zagen hun omzet en volumes stijgen. Fashionretailers kenden de eerste omzetstijging in zes maanden. Zo steeg de omzet van winkels in bovenkleding met 4,1 procent. Ook postorderbedrijven en webwinkels boekten een omzetplus, van ruim twaalf procent. Daarmee groeide hun omzet harder dan in de januarimaand.

Waar elektronicazaken in januari nog een groei van vier procent noteerden, leverden ze in februari drie procent omzet in. De omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, doe-het-zelfzaken en textielsupermarkten daalde eveneens, met respectievelijk 2,3, 5,1 en 6,4 procent.

Winkels in voedings- en genotsmiddelen zagen hun omzet vooral als gevolg van groeiende verkopen met 1,7 procent stijgen. De groei komt bijna geheel voor rekening van de supers. Speciaalzaken realiseerden nauwelijks meer omzet dan vorig jaar. De prijzen van dagelijkse boodschappen waren in februari met 0,1 procent iets hoger dan een jaar eerder. In januari lag het prijspeil nog onder het niveau van 2014 door prijsacties bij supermarkten. Dat effect was in februari uitgewerkt.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!