Macintosh heeft jarenlang stilgezeten

Macintosh Retail Group heeft te lang gewacht met het investeren in zijn bestaande formules. “We hebben eerst geprobeerd de recessie uit te zitten”, liet coo Eric Coorens weten tijdens het congres What’s going on in Retailing?!.

Macintosh introduceerde begin vorig jaar een nieuwe strategie onder de naam Rebalancing for profitable Growth, die vooral gericht is op het versterken van zijn schoenenketens. Die strategie leidde in 2014 tot een omzetgroei van bijna zes procent, maar ook een nettoverlies van 101,6 miljoen euro. “We doen het heel goed bij de consument, maar op de beurs zijn we minder succesvol”, aldus Coorens.

Het concern achter onder meer Manfield en Brantano groeit volgens hem niet rendabel genoeg. Daarom wordt momenteel ingegrepen in deze formules. “Het nieuwe Manfield is extreem succesvol met groeicijfers van veertig procent”, geef Coorens als voorbeeld. Hoewel daaruit ook blijkt dat er te lang gewacht is met vernieuwingen, heeft Manfield volgens de coo ‘iets bij de klant geraakt’. “Alle voorraad ligt nu in de winkel, waardoor het personeel steeds klanten kan blijven helpen.”

Macintosh besloot onlangs afscheid te nemen van zijn winkels in Engeland, om zich volledig op de Benelux te richten. Het concern deed eerder al Halfords en Scapino in België van de hand, terwijl het verkoopproces rond Kwantum in volle gang is. Coorens sluit niet uit dat er van meer formats afscheid genomen wordt. Het concern krijgt geregeld te horen over te veel formules te beschikken, laat hij weten. “Of we doorgaan met al onze formats hangt van de consument af.”

“De uitdaging is om niet te veel van hetzelfde te verkopen, maar consumenten vinden de overlap nu extreem laag”, vervolgt hij. Macintosh heeft er bewust voor gekozen om zich met meerdere merken op de Benelux te richten, in plaats van met één merk op de hele wereld. Door diversificatie wil het concern een breed publiek aanspreken. Concurrent vanHaren hanteert volgens Coorens inmiddels dezelfde strategie. “Eigenaar Deichmann is bijvoorbeeld in Nederland nu ook met Snipes gestart.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!