Primark ziet zijn omzet in Nederlandse winkels die al langer open zijn teruglopen, nu de retailer steeds meer vestigingen in ons land opent. Klanten leggen niet langer grote afstanden af om een winkel van Primark te bereiken, stelt moederbedrijf Associated British Foods dinsdag.

Primark opende in de 24 weken voor maart in totaal vier nieuwe winkels in Nederland, waarmee het totaal op twaalf vestigingen kwam. Het winkelvloeroppervlakte is met zestig procent gegroeid. Dat de omzet in bestaande winkels terugloopt is volgens het concern normaal bij de uitbreiding van Primark in nieuwe markten.

Ook in Duitsland heeft de Ierse modeketen last van kannibalisatie. In het eerste halfjaar van zijn boekjaar zag Primark zijn vergelijkbare omzet niet veranderen, terwijl die zonder Nederlandse en Duitse cijfers met drie procent is gestegen.

De totale omzet van Primark ligt in het eerste halfjaar op 2,5 miljard pond (3,5 miljard euro). Dat is twaalf procent meer dan vorig jaar, dankzij een groei van elf procent van het winkelvloeroppervlakte.

De operationele winst nam met acht procent toe naar 322 miljoen pond. De winstmarge lag met 12,6 procent echter een half procentpunt onder die van vorig jaar, doordat Primark zich genoodzaakt zag meer korting te geven.

Het is een uitdaging voor Primark om een duurzaam succesvol merk te bouwen, stelde head of industries Marco Wolters van GfK onlangs al op RetailWatching. "Het is een utopie om te denken dat een merk altijd een hype kan blijven." Op RetailWatching gaat Wolters met nog twee experts in op de vraag of het succes van Primark eindig is en hoe de toekomst van de keten er uitziet.