Trendontwikkelingen volgens Datamonitor
Gepubliceerd op 29 september 2005 om 00:00
Datamonitor zet tien vervagende traditionele scheidingslijnen tussen doelgroepen op een rij. 1. Leeftijden beginnen qua gedrag door elkaar te lopen. Kinderen hebben de aspiratie van 17-jarigen en ouderen gedragen zich qua kleding en computerspelletjes steeds meer als jongeren. Kinderen hebben steeds sneller een zelfstandig budget en ontwikkelen op een jongere leeftijd merkloyaliteit. De vergrijzende doelgroep blijft zo lang mogelijk fit en jong van geest en heeft behoefte aan een maatschappij zonder ouderdom. 2. Het geslacht gaat steeds minder een rol spelen omdat de maatschappij vervrouwelijkt. Zo helpen mannen steeds vaker mee met de opvoeding. Ook zijn ze modebewuster en hechten ze in toenemende mate aan gezonde voeding. 3. Het gezin als hoeksteen van de maatschappij is niet meer vanzelfsprekend. Mensen wachten met trouwen, kinderen gaan na de studie weer thuis wonen. 4. Consumenten geven bewust geld uit. Wat ze besparen gaat naar betaalbare luxe. Opzichtige luxe maakt langzaam aan plaats voor kwaliteit en degelijkheid. 5. Het individualisme heeft als resultaat dat consumenten steeds meer maatwerk eisen. 6. Consumenten ontspannen zich steeds meer thuis in de eigen woning. 7. Ondanks het individualisme houden mensen toch de behoefte aan ‘deel nemen aan een groter geheel’. 8. Nieuwe producten vinden steeds meer aftrek. 9. Door het hoge levenstempo stijgt de behoefte aan gemak. 10. Gezond leven staat hoog op de agenda en dringt door tot steeds meer facetten van het consumeren.
Reacties 0