Macintosh Retail Group heeft zijn omzet in het eerste kwartaal licht zien toenemen. Het concern boekte in totaal 185,8 miljoen euro omzet, tegenover 184,4 miljoen een jaar eerder. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde kwartaalcijfers.
Macintosh besloot onlangs zich alleen nog op de fashionmarkt in de Benelux te richten. De schoenformules in Nederland en België waren echter genoodzaakt om de voorraden uit het slechte winterseizoen op te ruimen, zegt ceo Kurt Staelens. “Dit ging gepaard met acties met lagere verkoopprijzen, vooral ook in kleding, en leidde tot omzet- en margedruk."
Het concern achter onder meer Dolcis, Manfield en Scapino zag zijn omzet vorig jaar met 5,9 procent toenemen, maar zijn winstgevendheid tegelijkertijd flink teruglopen. Na een nettoverlies van liefst 101,6 miljoen euro wil Macintosh zijn vorig jaar gewonnen marktaandeel nu 'rentabiliseren'.
Het marktaandeel van zijn fashionwinkels in de Benelux liep in het eerste kwartaal opnieuw op, waarbij de winkels waar Macintosh mee verder wil anderhalf procentpunt marktaandeel pakten. Daarnaast deden de vernieuwde winkelconcepten van Manfield en Young Fashion het volgens Staelens duidelijk beter dan vorig jaar en stegen de verkopen bij de start van het voorjaarsseizoen in april. “Dit biedt vertrouwen voor de toekomst."
Reacties 0