McDonald's neemt zijn eigen organisatie op de schop als onderdeel van zijn 'turnaround plan'. Zo wordt het concern in vier nieuwe divisies opgedeeld, laat de fastfoodketen maandag weten.
McDonald's kampt de laatste jaren met tegenvallende omzetcijfers, voornamelijk in zijn thuisland. De keten wil weer een 'modern, progressief burgerbedrijf' worden, aldus ceo Steve Easterbrook. De prioriteiten liggen daarbij op operationele groei, heropleving van het merk en het creëren van financiële waarde.
Om dat te bereiken komt het concern met een nieuwe organisatiestructuur. Per 1 juli kent McDonald's de afdelingen Verenigde Staten, internationale leidende marktposities, markten met hoge potentie en basismarkten. Deze afdelingen krijgen volgens Easterbrook te maken met minder advocaten en bureaucratie en gaan geleid worden door onder meer de huidige cfo en de topman van McDonald's Europa.
Nederland behoort met landen als China, Polen en Rusland tot de groep 'high-growth markets', die nu samen goed zijn voor tien procent van de totale omzet. Het concern beschikt over 240 vestigingen in ons land, maar denkt dat aantal dus nog flink uit te kunnen breiden.
McDonald's maakt verder bekend af te willen van een groot aantal eigen restaurants. Aan het eind van 2018 moeten 3500 vestigingen in handen zijn van franchisenemers. Daarmee wordt straks negentig procent van alle ruim 36 duizend restaurants door franchisers gerund, waar dat nu nog voor 81 procent geldt.
Met de herstructurering denkt McDonald's jaarlijks driehonderd miljoen dollar aan administratiekosten te besparen. “Onze nieuwe, meer op franchisegericht verdienmodel zorgt voor een stabielere en voorspelbare omzet en kasstroom", aldus chief administrative officer Pete Bensen.
Reacties 0