De Optiekbranche onttrekt zich aan de neerwaartse lijn van omzet en rendement in de detailhandel. Ondanks een toename van concurrentie in het prijsvechtersegment is de omzet en rendement vrij stabiel. Het aantal gebruikers van optische artikelen neemt als gevolg van de vergrijzing onverminderd toe. Daarnaast worden brillen meer en meer een modeartikel, waarbij trends en collecties zich steeds sneller opvolgen, wat de verkoop stimuleert. Ook de zachte lenzen creëren een snelvervangingsvraag bij de consument en gekleurde lenzen zijn bezig met een opmars.
In het marketingrapport Optiekbranche 2005 komen ook bedreigende ontwikkelingen naar voren. Zo kan internet een direct verkoopkanaal worden. Daarnaast zijn er steeds meer branchevreemde aanbieders van optische producten actief. Samenwerking, deskundigheid en servicegericht werken zijn sleutelwaarden voor het behoud en de versterking van de marktpositie. Aan het onderzoek onder optiekbedrijven hebben 110 ondernemingen deelgenomen. Het onderzoek is middels een internetenquête uitgevoerd. De respondenten vallen onder de SBI-/BIK-code 52482 van de Kamers van Koophandel. Het hele bericht is te lezen op de pagina persberichten.
Marketingrapport Optiekbranche 2005
Gepubliceerd op 30 september 2005 om 00:00
Reacties 0