Met onder meer een grotere focus op La Place, flagshipstores en eigen merken gooit V&D het roer om. De warenhuisketen presenteert vandaag zijn nieuwe strategie, die donderdag al aan de filiaalmanagers werd mede gedeeld.
Foodformule La Place moet nadrukkelijker een blikvanger worden. Zo werkt V&D aan een La Place-cosmeticalijn en een dining-collectie, zeggen ingewijden in het Algemeen Dagblad. “Denk aan geurtjes en een servies."
V&D transformeert daarnaast zes van zijn vestigingen tot flagshipstores. De andere warenhuizen krijgen een formule en assortiment die moeten aansluiten bij de lokale of regionale markt. Zo worden er eredivisie-fanstores in de winkels geïntegreerd. De keten is hierover in gesprek met onder meer ADO, Feyenoord en Ajax. Het concept voor de beleveniswinkel in Leiden wordt volgens De Telegraaf niet uitgerold. Eigenaar Sun Capital wilde daar geen geld in steken.
De keten schroeft daarnaast het aantal A-merken terug en kiest nadrukkelijker voor zijn eigen merken. Fashionlabel LIV krijgt bijvoorbeeld grotere maten en een luxe variant. De resterende A-merken moeten exclusief bij V&D in de rekken hangen. Het leek er volgens ceo John van der Ent jarenlang op dat de huismerken ondergeschikt waren aan de A-merken. “V&D heeft jarenlang te veel leentjebuur gespeeld bij allerlei bekende en minder bekende merken om daar identiteit aan te ontlenen."
RetailNews is vanochtend aanwezig bij de strategiepresentatie van V&D. Later vandaag volgt hier meer nieuws over de vernieuwde toekomstvisie van de warenhuisketen.
Reacties 0