In de tweede helft van 2016 opent aan het Rokin in Amsterdam het nieuw luxe warenhuis Haussmann. Haussmann komt op de plaats van het Fortisgebouw, naast de toekomstige flagshipstore van Marks & Spencer.
Het warenhuis gaat naast luxe fashion en leisure een versmarkt, restaurant en een 'beauty & beyond center' met spa en barbier huisvesten. Daarnaast komen er personal shoppers om de klanten te helpen bij hun aankopen. Haussmann gaat zevenduizend vierkante meter aan winkelruimte meten, verdeeld over zeven verdiepingen.
Haussmann is een initiatief van diverse Nederlandse ondernemers en investeerders. Zij zijn ervan overtuigd dat er een grote vraag is naar een luxe winkelformule. De missie van Haussmann is om een nieuwe standaard te ontwikkelen voor 'good living' en 'taste', om zo de warenhuiswinkelformule te herdefiniëren. Dit gaat volgens medeoprichter en ceo Frans van der Kraan veel verder dan 'wat de huidige conventionele warenhuizen op dit moment kunnen bieden'.
Hoewel op steenworp afstand van de Bijenkorf, wil het warenhuis zich meten aan luxehuizen als Harrods en KdW. De locatie midden op het Rokin moet Haussmann aantrekkelijk maken voor lokale en internationale klanten. In het Parool licht hij toe dat het verdwijnen van Metz en Maison de Bonneterie hebben gezorgd dat de Nederlandse bestedingen in het luxe segment zijn gehalveerd ten opzichte van New York of Barcelona. “Terwijl de uitgaven aan vier- en vijfsterrenhotels op een internationaal gemiddelde liggen." Op jaarbasis rekent het warenhuis op 1,4 miljoen klanten.
Reacties 0