De omzetten in zowel food- als non-foodretail gaan zich in 2015 herstellen. De omzet zal dit jaar met 1,6 procent toenemen, voorspelt het ING Economisch Bureau.
Voor het eerst sinds 2007 levert de detailhandel weer een merkbare bijdrage aan de economische groei, aldus de bank. De reden dat winkeliers nu wel profiteren van groei is dat de in 2014 nog deels uitgestelde consumentenbestedingen nu wel geleidelijk loskomen. Onder meer op de huizenmarkt en in winkel en webshop is er verandering merkbaar. Ook voor volgend jaar wordt groei verwacht.
Ondanks de positieve lijn plaatsen de onderzoekers ook kritische noten. Zo is men sceptisch over de prijsontwikkeling. Bij de huidige neerwaartse prijsdruk blijft het voor veel retailers lastig om gezonde marges te maken. “Ondanks het omzetherstel blijven veel retailers worstelen met de vraag hoe onder de streep geld te verdienen in de huidige markt” stelt sectormanager food en retail Dirk Mulder. Er bestaat volgens hem geen standaardantwoord. Wel wordt steeds duidelijker dat scherpe keuzes in positionering en assortiment noodzakelijk zijn. “Dus óf local hero óf schaalgrootte. En óf premium óf value retailing”, aldus Mulder.
Reacties 0