​Alibaba in gesprek met Nederlandse retailers

Alibaba praat met verschillende grote Nederlandse retailers over hun aansluiting bij Tmall Global. Dat vertelt directeur international e-commerce Ken Ardali van Alibaba in een interview in EtailTrends 3, waarin hij ingaat op de Europese ambities van het Chinese internetconcern. “Ik kan op dit moment geen namen noemen, maar er komen wel degelijk ontwikkelingen aan." G-Star, Flinders en Holland at Home zijn al via Tmall Global actief in China.

In China is het bedrijf gigantisch, maar in Europa beschouwt het zich vooral als start-up. “We kijken naar wat werkt en waar we goed in zijn. We willen het Chinese ecosysteem dat we ontwikkeld hebben in kleine stapjes doorontwikkelen voor de Europese markt", zegt Ardali tegenover China-correspondent Sjoerd den Daas.

Europa is een grote markt, weet Ardali. “Je kunt inderdaad concluderen dat die markten niet te vergelijken zijn met China. Datgene wat we hebben gedaan, en nog altijd doen in China, zal moeilijk te vertalen zijn naar andere markten. Er zijn tal van partijen actief in Europa – concurrenten, zo je wilt – maar daar kijken we niet naar. Wij maken een inschatting van de markt als geheel, en proberen in te spelen op datgene waar de consument om vraagt." Ardali stelt dat de vraag naar westerse waar in China enorm is. “Daarom zorgen we ervoor dat de handel nu ook in toenemende mate de andere kant op gaat: Europese bedrijven die hun waar verkopen aan de groeiende Chinese middenklasse. Tmall Global vult dat uitstekend in, dat is hetgeen waar we ons nu op concentreren."

In de mei-editie van EtailTrends gaat Ken Ardali verder in op de ontwikkelingen in de e-commercemarkt en Alibaba's plannen voor Europa, de strijd tegen nep en de concurrentie van zogenaamde Daigou-shoppers.

EtailTrends 3 verschijnt eind deze week met het meinummer van RetailTrends. Klik hiervoor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!