Bol.com is het sterkste retailmerk van ons land. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2015 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1875 consumenten, waarvan de resultaten in het meinummer van RetailTrends worden gepresenteerd.
De respondenten kennen bol.com daarnaast de meeste waardering toe en voelen zich het sterkst verbonden met de Ahold-dochter. Ahold claimt de eerste twee plekken van de eerste editie van het Retail Merkenonderzoek met een tweede plaats voor Albert Heijn. Kruidvat staat op de derde positie.
Het Retail Merkenonderzoek 2015 meet de reputatie van de honderd belangrijkste retailers geselecteerd op basis van omzet, bezoekfrequentie en aantal vestigingen. Elke retailer wordt op veertig factoren beoordeeld, waaronder bekendheid, aankoopintentie, groeiverwachting en onderscheidend assortiment. Een groot aantal retailers blijkt met name op dat laatste laag te scoren. Formules als Bristol Formido en Spar eindigen in dit opzicht onderaan in de ranglijst.
In het Retail Merkenonderzoek is verder gemeten van welke retailer de meeste groei te verwachten valt. Ook op dit aspect eindigt bol.com op de eerste plaats. Discounters Action, Lidl, Primark en Aldi hebben eveneens een positie in de top tien. Ondanks de negatieve berichten rond HEMA voorzien consumenten voor deze keten een positieve ontwikkeling van het aantal klanten in de komende twee jaar.
Retailmerken met de hoogste groeiverwachting (index)
1 | bol.com | (100) |
2 | Action | (93) |
3 | Lidl | (76) |
4 | IKEA | (71) |
5 | Primark | (60) |
6 | Kruidvat | (58) |
7 | HEMA | (57) |
8 | Jumbo | (56) |
9 | Media Markt | (55) |
10 | Aldi | (52) |
11 | Zalando | (51) |
12 | Gamma | (46) |
13 | Albert Heijn | (46) |
14 | Zeeman | (45) |
15 | Xenos | (45) |
16 | Coolblue | (45) |
17 | Karwei | (40) |
18 | Big Bazar | (40) |
19 | C&A | (40) |
20 | H&M | (39) |
In het meinummer van RetailTrends staat de top twintig van de sterkste retailmerken van ons land. RetailTrends 5 verschijnt deze week met EtailTrends 3. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.
Reacties 0