Alibaba is in Amerika voor de rechter gedaagd door het Franse modehuis Kering. De eigenaar van onder meer luxemerken Gucci, Balenciaga en Yves Saint Laurent is ontevreden over de wijze waarop de e-commercegigant de namaakgoederen op zijn online marktplaatsen bestrijdt.
Volgens een kopie van de aanklacht die The Wall Street Journal in handen heeft, stelt Kering dat Alibaba 'willens en wetens de verkoop van namaakproducten op zijn websites aanmoedigt, helpt en hier winst op behaalt.' Alibaba zegt dat de aanklacht geen grond heeft en het bedrijf heeft bewezen merken te helpen in het bestrijden van namaakgoederen.
Alibaba ligt vaker onder vuur van retailers vanwege de verkoop van namaakgoederen. Zo tikten de Chinese en Amerikaanse regering de etailer onlangs op de vingers. Bij Tmall Global heeft Alibaba daarom extra zekerheden ingebouwd, vertelt directeur international e-commerce Ken Ardali in EtailTrends 3. "Bedrijven die willen handelen op Tmall Global kunnen dat alleen doen als wij hen uitnodigen." In EtailTrends 3 gaat Ardali verder in op de maatregelen van Alibaba om de namaakpraktijken te lijf te gaan. EtailTrends 3 verscheen met het meinummer van RetailTrends. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Reacties 0