De Nederlandse winkelomzet van HEMA is in 2014 met 4,3 procent gedaald naar 846,4 miljoen euro. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de winkelketen woensdag publiceerde.
De grootschalige winkelombouwoperatie en de warme weersomstandigheden in het najaar hadden een negatieve invloed op de Nederlandse resultaten, aldus HEMA. De retailer was daarnaast naar eigen zeggen niet in staat om haar activiteiten voldoende aan te passen aan de uitdagende marktomstandigheden. “Het bestedingsvermogen van consumenten blijft onder druk staan als gevolg van de hoge werkeloosheid", stelt ceo Tjeerd Jegen. Ondanks de aantrekkende economie blijft HEMA voorzichtig in haar outlook, aldus de nieuwe topman.
De totale omzet van HEMA is in 2014 met 1,3 procent gedaald naar 1,077 miljoen euro. De like-for-like-omzet nam af met 4,2 procent. Ook de ebitda kromp met 31,1 miljoen euro naar 86,1 miljoen, door een lagere omzet in ons land en reorganisatiekosten. Het genormaliseerde ebitda daalde van 120,5 miljoen in 2013 naar 103,1 miljoen euro in 2014.
HEMA zag zijn nettoverlies uitkomen op 189,2 miljoen euro. Dat is volgens de retailer vooral het gevolg van reorganisatiekosten, een afschrijving op financieringskosten en afwaarderingen op de goodwill. Dat laatste is een boekhoudkundige maatregel die geen invloed heeft op de kaspositie, aldus HEMA. Zonder de eenmalige lasten zou het nettoverlies 42,8 miljoen euro bedragen.
In het vierde kwartaal van 2014 nam de netto omzet met 0,1 procent licht toe, naar 302,3 miljoen euro. Dat is deels te danken aan de opening van twintig winkels in onder meer Frankrijk, Spanje en Londen, aldus de keten.
Op RetailWatching analyseren vier experts de pijnpunten van HEMA.
Reacties 0