HEMA komt met groot veranderplan

HEMA werkt aan een uitgebreid plan dat zijn prestaties in ons land moet verbeteren. Dat heeft de winkelketen woensdag laten weten bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers.

HEMA zag zijn Nederlandse winkelomzet in 2014 met 4,3 procent dalen naar 846,4 miljoen euro. Het nettoverlies kwam uit op 189,2 miljoen euro. De resultaten werden gedrukt door onder meer de geringe consumentenbestedingen en het lage consumentenvertrouwen, aldus HEMA. Daarnaast kampte de retailer met 'logistieke uitdagingen'. Hierdoor kenden sommige productgroepen bijvoorbeeld te hoge voorraden, terwijl in andere categorieën tekorten waren.

De komende maanden wordt daarom een plan gepresenteerd dat HEMA beter in lijn moet brengen met de marktomstandigheden en de lange termijnprestaties moet verbeteren. “We streven naar het verbeteren van het logistieke proces om de beschikbaarheid van producten in de winkels te verhogen", zegt ceo Tjeerd Jegen daarover.

De retailer gaat het verder met het aanpassen van zijn prijsniveau en het doorvoeren van voorraadreducties. “De implementatie van prijsverlagingen en maatregelen om de prestaties van winkels te verbeteren zullen tijd in beslag nemen en op korte termijn de winstgevendheid beïnvloeden", voorspelt Jegen. HEMA wil daarnaast in zijn internationale activiteiten en e-commerce investeren.

FNV-bestuurder Martijn den Heijer laat weten dat de vakbonden vrijdag om tafel gaan met directie om op de hoogte te worden gebracht van de stand van zaken. "We hebben enige tijd geleden al afgesproken dat we bij elkaar zouden komen als het stof een beetje is neergedaald", zegt Den Heijer in Het Financieele Dagblad. "We hopen meer te horen over de plannen om het bedrijf weer op de rit te krijgen."

Op RetailWatching gaan vier experts in op de pijnpunten van HEMA.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!