DPD is in gesprek met afhaalnetwerk De Buren om gebruik te maken van diens afhaalkluizen. “Dat kan een interessante aanvulling zijn op ons eigen netwerk", zegt marketing en salesdirecteur Robert van Straaten van DPD Nederland in EtailTrends 3.
De logistieke speler ziet niets in een eigen netwerk van pakketkluizen, zoals moederconcern La Poste in Frankrijk wel doet. Nederlandse consumenten kiezen volgens Van Straaten nog altijd voor bezorging aan huis.
Branchegenoot DHL maakt al gebruik van de afhaalkluizen van De Buren, terwijl de speler ook aan een eigen netwerk van afhaalpunten werkt. “Op sommige, minder drukbezochte locaties zetten we niet zelf pakketkluisjes neer", licht ceo Wouter van Benten van DHL Parcel Benelux toe.
Van Straaten en Van Benten wijzen beiden op Scandinavische landen, waar afhaalpunten met logo's van verschillende pakketvervoerders naast de deur gemeengoed zijn. Hoewel afhaalpunten in ons land nog vaak aan een retailpunt gekoppeld zijn, hoeft dat niet, stelt Van Benten. “Een buurthuis of een oudere dame in de straat die altijd thuis is kan ook een afhaalpunt zijn, wellicht ook van een andere vervoerder."
In EtailTrends 3 gaan Robert van Straaten en Wouter van Benten verder in op de ontwikkelingen binnen de logistiek. Tom Steffens van Rijksuniversiteit Groningen belicht daarnaast de mogelijkheden van het bundelen van pakketstromen, het opslaan van aflevervoorkeuren van consumenten en de voordelen die meer samenwerking tussen pakketvervoerders biedt. “Wie alles zelf wil doen, dreigt zijn onderscheidend vermogen te verliezen: stuck in the middle."
EtailTrends 3 is verschenen met het meinummer van RetailTrends. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op jaarlijks elf keer RetailTrends en zes keer EtailTrends.
Reacties 0