Topshop en Topman zijn sinds begin dit jaar ook in Nederland vertegenwoordigd. De Britse merken openden eind februari een gezamenlijke flagshipstore in de Kalverstraat: de eerste op het Europese vasteland.
De winkelopening in Amsterdam trok veel bekijks, maar voor de winkels in zijn thuisland moeten Topshop en Topman na honderden openingen inmiddels uit een ander vaatje tappen. Dus werd het vlaggenschip aan het Londense Oxford Circus voor drie dagen omgebouwd tot een heus speelparadijs.
De winkel werd voor de laatste drie dagen van mei voorzien van een opblaasbare voorgevel. In de winkel was ruimte voor iconische arcadegames, met stuk voor stuk een link naar de modewereld. Zo behandelde de waarzegmachine Zoltar de 'fashion future' van de klant en konden tijdens het shoppen munten verzamelen om mee in de coinpusher te spelen. Uiteraard konden ook de popcorn en suikerspinnen niet ontbreken.
Hoogtepunt van het kortstondige pretpark was een enorme grijpmachine in de etalage, die bediend kon worden via tweets. De voorbijganger die als eerste een code naar het Twitteraccount van Topshop stuurde, kreeg de controle over het apparaat. Wanneer de retailer die persoon liet weten dat hij de uitverkorene was, kreeg hij dertig seconden de tijd om #stop terug te sturen om zo te proberen een prijs in de wacht te slepen.
.
Voor het project werkten de modemerken samen met CreateLonden. Dat marketingbureau heeft de laatste maanden nieuwe en innovatieve manieren ontwikkeld om sociale technologieën in te zetten voor Topshop en Topman. Zo werden billboards tijdens de Londen Fashion Week afgelopen februari al shoppable gemaakt. De retailer wil daarmee een ervaring creëren die zowel de interactie met de klant bevordert als voor een waardevol sociaal bereik zorgt, zegt managing director Tom Scott van CreateLondon. “De gigantische grijper is een echte showstopper die dit onderstreept en veel positieve sociale aandacht voor het merk genereert."
Reacties 0