Hoorzorgketens en Achmea komen niet nader tot elkaar

Beter Horen, Schoonenberg Hoorcomfort en Van Boxtel Hoorwinkels hebben te weinig informatie om goed deel te nemen aan een aanbesteding van Zilveren Kruis/Achmea. De hoorzorgwinkels troffen de zorgverzekeraar maandag in een kort geding, waarin de aanbesteding aan de kaak werd gesteld.

Achmea wil met twee partijen een contract afsluiten in plaats van met drie en hoorzorg aan huis introduceren. Beter Horen, Schoonenberg Hoorcomfort en Van Boxtel Hoorwinkels vinden dat de zorgverzekeraar daarover onvoldoende informatie geeft. Hun advocaat Klaas Meersma vergelijkt de situatie met een overheid die de aanleg van een snelweg aanbesteed. “Stel je voor dat die overheid tegelijkertijd zegt: “We leggen er nog een weg naast, maar we zeggen waar en wanneer precies en of het een snelweg wordt of een zandpad. Als je dat soort variabelen niet kent, kun je als aanbieder dus geen reële, rationele inschatting maken hoe je offerte eruit moet zien."

Audiciens kunnen onzekerheid echter 'verdisconteren in de tarieven', aldus advocaat Tom van Helmond van Zilveren Kruis/Achmea. Daarnaast geldt het transparantiebeginsel volgens hem niet in dit geval niet. De rechter doet vrijdag uitspraak.

Veel audiciens hebben het zwaar sinds zorgverzekeraars onder druk van nieuwe regelgeving een strenger inkoopbeleid hanteren. Beter Horen bijvoorbeeld dook in 2013 ineens in de rode cijfers. De omzet daalde met 26 procent en het nettoverlies kwam uit of vijf miljoen euro. De inkoopprijzen daalden gemiddeld met zo'n veertig procent, vertelde ceo Peter Peters van moederconcern Amplifon Nederland in het meinummer van RetailTrends. “Dat had ik nog nooit meegemaakt. De hele audicienbranche ging onderuit."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!