​Retailers negeren Wehkamp: ‘Een gemiste kans’

De eigenaren van RFS Holland Holding hebben met drie private equity-partijen serieus onderhandeld over een overname. Ook branchegenoot Amazon meldde zich even, maar die interesse werd nooit serieus. Dat meldt het NRC Handelsblad op basis van ingewijden.

Bij de eerste verkooppoging in 2011 toonde Ahold nog interesse in het bedrijf achter Wehkamp, fonQ, Create2Fit en Lacent, dat minimaal zeshonderd miljoen euro moest kosten. Het supermarktconcern koos echter om bol.com voor 350 miljoen euro over te nemen. RFS werd vervolgens uit de etalage gehaald, om vorig jaar een nieuwe poging te wagen.

Dit keer waren de aandeelhouders volgens NRC Handelsblad vastbesloten Wehkamp wel te verkopen, ook voor minder geld. De Britse investeerder Apax betaalde naar verluidt 450 miljoen euro voor het concern. Winkelbedrijven haakten af vanwege de vraagprijs, stelt merkenstrateeg Paul Moers op RetailWatching. “Ze hebben simpelweg de pegels niet.” Andere bedrijven hebben het er volgens hem weer niet voor over, denkt hij. “Retailers staan er nu eenmaal op bekend op de centen te zitten.”

Veel winkelketens hebben op dit moment hun handen vol aan hun eigen toekomst, denkt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. “Zo is Blokker orde op zaken aan het stellen met de vervanging van zijn raad van bestuur. Ik kan me zo voorstellen dat daar naast de bestuursvoorzitter meer leden weggaan.”

Moers zag naast Blokker ook V&D als een goede match voor Wehkamp. Toch kan hij zich voorstellen dat eigenaar Sun Capital zijn portemonnee niet trok. “Die hebben al een hoop geld gestopt in V&D, dat toch al twintig jaar verliest maakt. Die willen hun vingers niet verder branden.”

Apax heeft laten weten de komende drie jaar honderd miljoen euro te steken in zijn aankoop. Molenaar verwacht dat die tijd gebruikt wordt om de om de drie takken van RFS – retail, logistiek en financieel – zelfstandig te maken en vervolgens te verkopen. Dat Blokker dan alsnog samengaat met Wehkamp, is volgens Molenaar ‘een logisch scenario’. “Voor nu zie ik het toch vooral als een gemiste kans”, aldus Moers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!