De like-for-likeverkopen van Primark worden gedrukt door het effect van de winkelopeningen in Nederland en Duitsland. De vergelijkbare omzet lag in het laatste kwartaal op hetzelfde niveau als een jaar eerder, waar de modeketen normaal gesproken flinke groeicijfers kan weerleggen. Dat heeft moederconcern Associated British Foods donderdag bekendgemaakt.
Het Britse concern liet in april al weten dat de omzet in bestaande Nederlandse winkels voor het eerst terugliep, doordat de retailer steeds meer vestigingen in ons land opent. Klanten leggen niet langer grote afstanden af om een winkel van Primark te bereiken. In het huidige boekjaar, dat in september van start ging, groeide het Nederlandse winkelbestand van acht naar twaalf filialen.
De totale omzet van Primark nam in de eerste veertig weken van het huidige boekjaar bij constante valuta met dertien procent toe. Vanwege de zwakke euro ten opzichte van de pond nam de omzet bij de actuele wisselkoersen met negen procent toe. De modeketen profiteert onder meer van acht procent meer winkeloppervlakte en goede omzetcijfers in winkels die het afgelopen jaar geopend zijn.
Reacties 0