'Sneakerwinkels onttrekken zich aan malaise'

Waar het aantal schoenenwinkels de afgelopen jaar flink terugloopt, duiken sneakerstores juist steeds vaker op. Zo groeide het aantal filialen van Sneakers, Front Runner en PRO Shoes van 58 naar 89. Dat meldt het Algemeen Dagblad op basis van cijfers van onderzoeksbureau Locatus.

Het aantal schoenenwinkels in Nederland is in drie jaar tijd met bijna vierhonderd vestigingen teruggelopen. Van de 3395 winkels aan het begin van 2012 waren er volgens het CBS drie jaar later nog maar 3005 over. Sportieve schoenen bepalen tegenwoordig het modebeeld, stelt Eric Melgers van Sneakers. “Ook dames kopen nu sneakers, in plaats van pumps of laarzen. Daar spelen wij op in.”

Dat er meer vraag naar sneakers is, wil volgens hem niet zeggen dat sneakerwinkels gouden tijden beleven. Het aanbod is namelijk ook groot. In grote steden komen zaken als Sneakerbaas, Patta en SevetyFive, terwijl de buitenlandse spelers Snipes en JD Sports recent hun eerste winkels in Nederland openden. Bovendien zijn de marges op sneakers klein, aldus e-commerce en marketingmanager Niels Schouten van Front Runner.

Sneakers zijn wat Uggs en Crocs een paar jaar geleden waren, zegt hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. Dat betekent volgens hem dat er binnenkort weer iets anders voor in de plaats komt. “Als ondernemers hun winkelconcept daar niet tijdig op aanpassen, redden ze het niet.”

RetailTrends