Online shoppen houdt stijgende lijn vast

Het aantal online shoppers in Nederland neemt nog altijd toe. Over heel 2014 hadden 10,4 miljoen internetgebruikers tussen de 12 en 75 jaar iets online gekocht. Dat zijn er honderdduizend meer dan een jaar eerder, zo blijkt uit onderzoek van CBS.

Vooral het aantal frequente online consumenten is de laatste jaren gestaag toegenomen, meldt het statistiekbureau. Waar in 2005 nog 3,9 miljoen Nederlanders in de afgelopen drie maanden wat online hadden gekocht, is dat in negen jaar doorgegroeid tot 7,9 miljoen. Ten opzichte van 2013 is het aantal frequente shoppers met ruim vijf procent toegenomen.

Zo’n twee miljoen internetgebruikers hebben het afgelopen jaar niets online gekocht. Verder heeft zes procent van de Nederlandse online consumenten alleen inkopen gedaan bij buitenlandse aanbieders. In totaal kocht 28 procent van de e-shoppers wat in het buitenland en één op de vijf producten van buiten de EU.

De toename van het online shoppen is volgens het CBS terug te zien in de online omzet van de detailhandel, die vorig jaar ruim elf procent lag dan in 2013. Reizen en kleding blijven de populairste categorieën. Vorig jaar kochten consumenten vooral meer goederen voor het huishouden, zoals meubels, wasmachines en ook speelgoed. 39 procent van de consumenten kocht in 2014 wat in die categorie via het internet, tegen 31 procent een jaar eerder.

RetailTrends