​Nepkleding kost Nederlandse retail bijna een miljard

De Nederlandse fashionbranche loopt jaarlijks 988 miljoen euro mis door de productie en verkoop van namaakproducten. Dat blijkt uit het rapport van het Harmonisatiebureau voor de Interne Markt dat onlangs verscheen.

Van alle EU-lidstaten is de schade van de handel in nepkleding het grootste in Italië. Het land derft per jaar ruim 4,5 miljard euro. Ook Spanje en Groot-Brittannië missen met respectievelijk 4,1 miljard en 3,6 miljard veel inkomsten.

Namaakproducten zijn goed voor circa tien procent van de verkochte fashion binnen de Europese Unie. De totale schade voor de branche bedraagt per jaar circa 26 miljard euro. Als onder meer misgelopen overheidsinkomsten worden meegerekend, komt de schade uit 43,4 miljard euro uit.

Fashionlabels maken ondertussen werk van de aanpak van namaak. Zo kondigde Diesel recent ‘een keihard strijd’ aan om haar naam en merk te verdedigen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!