Elektronicaretailer Suning verkoopt bijna twintig procent van zijn aandelen aan Alibaba. De Chinese internetgigant betaalt omgerekend ruim 4,2 miljard euro voor het belang in de winkelketen. Suning koopt op zijn beurt voor 2,1 miljard euro aan aandelen in Alibaba, goed voor 1,1 procent.
De twee partijen spreken zelf over een strategische alliantie, die de verder integratie van online en offline retail onderstreept. Alibaba en Suning denken door de samenwerking een holistische en eenvoudigere winkelervaring te kunnen bieden en tevens de klantenservice voor online en mobiele shoppers te verbeteren.
Als onderdeel van de samenwerking zoeken de Chinese spelers naar synergieën op het gebied van e-commerce en logistiek. Zo opent Suning een flagshipstore op Tmall.com, het verkoopplatform van Alibaba. Suning wordt daarnaast partner van Cainiao, het logistieke netwerk van Alibaba. ‘De samenwerking laat zien hoe Alibaba’s marktleiderschap op het gebied van mobile commerce en betalen het voor fysieke retailers mogelijk maakt om een agressieve en succesvolle omnichannelstrategie te hebben’, zo luidt de bekendmaking.
Suning beschikt over meer dan 1600 vestigingen in ruim zeshonderd steden in China, Hong Kong en Japan. De omzet van het concern lag vorig jaar op zo'n zestien miljard euro.
Reacties 0