De klimpieten die tijdens de feestdagen de vestigingen van De Bijenkorf sieren, worden verguld. Dat heeft de retailer maandag bekendgemaakt.
De laatste jaren is er veel discussie over het uiterlijk van de traditionele Zwarte Piet. Onlangs deden tegenstanders van Zwarte Piet nog aangifte tegen onder meer Albert Heijn, de Bijenkorf, Blokker, HEMA en V&D, die zich volgens de activisten schuldig maken aan discriminatie door nog altijd van Zwarte Piet gebruik te maken.
Dat de pieten van de Bijenkorf dit jaar goudkleurig worden, is volgens de warenhuisketen het gevolg van zijn premium experience strategie. De Bijenkorf zegt zich bewust te zijn van de gevoeligheden rond Zwarte Piet. “We volgen de discussie in de samenleving met belangstelling en respect. We zien uit naar een feestelijke viering van Sinterklaas, zoals we dit al generaties lang vieren met onze klanten, hun kinderen en families.”
V&D laat in een reactie weten met zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn van het Sinterklaasjournaal te volgen. Dat kinderprogramma introduceerde vorig jaar voor het eerst gekleurde pieten. Blokker Holding houdt op zijn beurt vast aan de zwarte kleur die de pieten hebben gekregen 'van roet in de schoorsteen'. "Maar we blijven weg van bepaalde stereotypen als dikke lippen en oorbellen."
Reacties 0