Het algemene btw-tarief moet naar achttien procent om de detailhandelsomzet in ons land met ruim drie procent te vergroten. Dat stelt Detailhandel Nederland op basis van eigen onderzoek naar de effecten van belastingen op consumptie en werkgelegenheid.

Een verlaging van het huidige btw-tarief van 21 procent levert binnen de retailbranche een extra omzet op van gemiddeld 3,22 procent. Ook zouden er bijna achttienduizend nieuwe banen worden geschapen. Retailers uit de non-foodbranche zouden het meeste profiteren van belastingmaatregelen die zorgen dat consumenten een groter reëel beschikbaar in komen hebben. “De weg omhoog is definitief ingeslagen, maar er kunnen wel wat extra muntjes in de machine om de groei een impuls te geven”, aldus directeur Sander van Golberdinge van Detailhandel Nederland.

Met name retailers uit de grensstreek zouden positieve effecten ondervinden uit een btw-verlaging. Deze winkeliers zien veel Nederlanders naar België en Duitsland rijden om bijvoorbeeld wijn te kopen en te tanken sinds de accijnstarieven zijn verhoogd. Anderzijds is Nederland minder aantrekkelijk geworden voor winkelbezoeken van onze zuider- en oosterburen. Eerder dit jaar verloren pomphouders een kort geding tegen de overheid waarin ze een schadevergoeding eisten voor inkomensderving na de accijnsverhoging.